Forgalom

Baranyai Zsolt, a Zuglói Városgazdálkodási Közszolgáltató Zrt. Városüzemeltetési Divízió vezetője a Demokratának elmondta, a parkolás kerületünkben leginkább a lakótelepeken okoz problémát.  Az ötvenes és hetvenes  évek között, amikor a lakótelepek többsége épült, jelentősen kevesebb volt a gépkocsi. Még az 1990-es évektől, amikor az újabb építésügyi szabályozásokat elfogadták, akkor is lakásonként csak egy autóval számoltak. Ugyan a szabályozás él, azonban a kor ezt már meghaladta, mert a lakásonkénti gépkocsiállomány kb. másfél gépkocsi /lakásra nőtt. Parkolót csak az egyéb burkolt felületek, járdák vagy a zöldfelület kárára tudunk építeni.  Ez utóbbi esetre speciális előírások léteznek. A parkoló építés legnagyobb dilemmája nem is az, hogy hol alakítsuk ki, hanem az, hogy hogyan pótoljuk vissza az elvett zöldfelületet. Csak úgy tudunk parkolóhelyet kialakítani, ha a zöldfelületet visszapótoljuk, vagy nem csökkentjük a szabályozásokban  előírt minimális szint alá – magyarázza Baranyai Zsolt

2013 júniusa elején adtuk át a Kerepesi út 78. A-H előtti új, 1480 m2 területű parkolót, jelentősen enyhítve az ott tapasztalható parkolási problémákat, melynek megépítése a metró és az üzletközpont közelsége miatt vált szükségessé.

Az Önkormányzat fejlesztési tervei azonban itt nem állnak meg, a kerületben máshol is hasonló beruházások kezdődnek. 2013. évben további parkolók létesülnek majd a Kerepesi út más szakaszain is, valamint az Egressy úton és az Ond vezér útján. A Nagy Lajos király úti kerületi központi Posta környékén is nagyobb parkoló fejlesztés lesz. A Bosnyák tér felújítása kapcsán rendezzük a parkolási igényeket, többek között a Rózsavölgyi utcában. A kerületi  új építésű parkolók kialakítására összesen 64 millió forintot különített el az Önkormányzat  a 2013-as költségvetésben. A beruházások megvalósításának időpontja 2013 ősze, legkésőbb 2014 tavasza.

Új járdák kialakítására, felújítására szintén az Önkormányzat 2013. évi költségvetésében nyolcvanmillió forint áll rendelkezésre. Ez a parksétányokat, illetve a parkokon keresztül haladó járdákat, valamint a lakóépületek melletti, a közút részét képező gyalogosközlekedést biztosító járdákat érinti. A lakossági igény egy-egy járda nyomvonallal kapcsolatban ritkán egységes. A parksétányoknál olyan útvonalat kell kialakítani, ami egyben a zöldfelület megóvását is szolgálja. Az építési törvény előírja, hogy a közterületnek bárki számára szabadon használhatónak kell lennie, így a kivitelezés és megvalósítás során is biztosítanunk kell az akadálymenetességet.  Jogos igény, hogy a mozgásukban korlátozottak és a kismamák babakocsival is használni tudják a közterületeket – mondta Baranyai Zsolt.

A lakossági igények a Városüzemeltetéshez közvetlenül, vagy a tisztségviselői fogadóórákon, az önkormányzati képviselőkön át közvetve is érkeznek, melyek összegezése után tervezhető az Önkormányzat éves költségvetésében a feladatokra fordítható keretösszeg. Nem lakosságtól érkező igények esetén figyelni kell arra is, hogy a szakmai javaslat találkozzon a lakosság igényével, mert ha egy intézkedésnek nincs megfelelő lakossági támogatása, az újabb problémát generálhat.

Baranyai Zsolt elmondta azt is, hogy rendkívül hálás feladatnak tartja munkáját, hiszen – ahogy fogalmazott – minden közterületi beavatkozással, fejlesztéssel szépül a kerület, nő a zuglóiak komfortérzete.